Eigenaarschap/ Leerlingenraad
Eigenaarschap vormt een belangrijk uitgangspunt binnen ons onderwijs. Het motiveert en draagt bij aan een positiever zelfbeeld. Een hoge mate van eigenaarschap kan mede leiden tot hogere resultaten.
Wij willen leerlingen [mede] eigenaar maken van het eigen leerproces. Hierdoor wordt de betrokkenheid vergroot en weet het kind waarom het bepaalde stappen moet zetten om verder te kunnen. Er zijn kinderen die dit van zichzelf uit al heel goed kunnen maar er zijn ook kinderen die hierbij geholpen moeten worden. Op twee manieren nemen we kinderen mee in het leerproces van eigenaarschap. Om te beginnen leren we de kinderen om hun executieve functies in te zetten. Dit doen we met behulp van een methode: Breinhelden in de groepen 1 t/m 5. Deze methode leert de kinderen dat zij verschillende breinkrachten hebben die hen kunnen helpen bij het leren. Vanaf groep 6 gaan we aan de slag met leerstrategieën. De kinderen leren dan welke leerstrategie het beste is om in te zetten tijdens hun leerproces en aan welke leerstrategie ze meer aandacht moeten besteden omdat ze die nog niet voldoende beheersen. De leerkrachten zijn hiervoor getraind door 'Strategie voor Leren'.
Daarnaast zijn we in een aantal groepen gestart met leer- en doelgesprekken. Tijdens deze gesprekken kijkt de leerkracht samen met de leerling naar het leerproces van de leerling en wat er nodig is om verder te komen.
Leerlingenraad
We vinden het belangrijk dat leerlingen kunnen meedenken over belangrijke zaken op school. We zijn daarom dit jaar gestart met een leerlingenraad. Uit de groepen 5,6,7 en 8 zijn zes kinderen gekozen die voor een jaar alle kinderen uit hun groep willen vertegenwoordigen.
De leerlingen van de leerlingenraad stellen zien graag aan u voor:
De leerlingenraad 2023-2024