Plusklassen
Pittige plusklas en plusklas
Op donderdagmorgen werken leerlingen in de pittige plusklas aan opdrachten en projecten vanuit de Pittige Plustorens. Op donderdag middag is er in de plusklas een aanbod van [spel] materialen vanuit de levelkisten waarbij het accent vooral ligt op het doen.
Leren leren met de Pittige Plus Torens
De Pittige Plus Torens biedt de verrijking die aansluit bij de specifieke leerdoelen van leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. De leerdoelen liggen voor hen veelal op andere gebieden dan die van de reguliere lesstof. De uitdaging begint pas als, met creatieve open opdrachten, hun hogere orde denkniveaus aangesproken worden (analyseren, evalueren, creëren). Het is van belang dat zij 'leren-leren'. Deze leerlingen moeten zich oefenen in een breed gamma aan leer- en werkstrategieën, waarbij het samenwerken, leren plannen en het oefenen van doorzettingsvermogen belangrijke doelstellingen zijn.
De Pittige Plus Torens is een compleet en uitdagend lesconcept voor excellentie onderwijs in de basisschool. Het kleurrijke meubel zit boordevol pittige, creatieve projecten en materialen die een echte uitdaging bieden aan kinderen die meer aan kunnen.
Projectmatig samenwerken, leren leren, reflecteren, plannen, leren fouten maken, de projecten spreken dé competenties aan die nodig zijn om de talenten van deze groep kinderen optimaal te ontwikkelen en hierdoor van een verveeld kind een gelukkig kind maken.
Onderzoekend en ontwerpend leren met het TASC-model
Bij elk project werken de leerlingen zelfstandig op hun eigen niveau in kleine groepjes van twee of drie kinderen. Ze doorlopen tijdens elk project de verschillende fasen van het TASC-model [zie hieronder] Zoals je ziet vindt het 'onderzoekend leren' met name plaats in de opdracht- en onderzoeksfase. Het ontwerpend leren vindt met name plaats in de ontwerp-, planning-, uitvoerings- en testfase. Tijdens het doorlopen van het gehele TASC-model gaan de leerlingen: oriënteren, onderzoeken, ontwerpen, plannen, testen, uitvoeren, presenteren en evalueren. De leerlingen hebben na iedere fase een 'reflectie moment' met de begeleider.
Doen met de materialen vanuit de Levelkisten
Ook de levelkisten bieden verrijking die aansluit bij de specifieke leerdoelen van leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. In de levelkisten zitten techniekmaterialen en spelmaterialen met opbouwende moeilijkheid. De materialen bevatten korte en duidelijke opdrachtkaarten waarop bijvoorbeeld open ontwerpopdrachten staan. Ontwerpend leren helpt leerlingen verder in hun creatieve denkproces.